Slaaptherapie en slaaptraining

Ieder mens heeft een eigen slaappatroon waardoor sommige mensen korter slapen en andere mensen weer wat langer. Maar voor iedereen geldt: wie ’s nachts goed slaapt voelt zicht overdag beter en heeft meer energie!

Af en toe slecht slapen is nog geen reden tot zorg. Maar wie vaker wakker ligt, en zich daardoor overdag niet uitgerust voelt, kan hierdoor lichamelijke of geestelijke klachten krijgen.

Slaapproblemen kunnen veroorzaakt worden door bijvoorbeeld lichamelijke pijn, opvliegers door de overgang, licht of geluid, piekeren, dagelijkse problemen, trauma’s, onrust in je leven, relatieproblemen, of een ziekte. De hele levensloop, zowel op de dag als in de nacht, houdt sterk verband met elkaar. Dus wat overdag gebeurt kan grote invloed hebben op onze slaap. Een slaapstoornis is dus niet alleen een nachtelijk probleem, maar het is een 24-uurs probleem. De aanpak van de slaaptherapie is dan ook gericht om dat wat er overdag gebeurt en dat wat er in de nacht plaatsvindt beide te onderzoeken en daar waar nodig veranderingen aan te brengen. Goed inzicht verkrijgen in de oorzaak, de aard en de ernst van het slaapprobleem is noodzakelijk om zelf grip te krijgen op de slaap en er verbetering in te kunnen gaan brengen.

Er zijn verschillende soorten slaapproblemen

  • niet makkelijk in slaap vallen
  • niet kunnen doorslapen
  • slaapapneu
  • overmatig zweten ‘s nachts
  • afhankelijk zijn van slaappillen
  • te vroeg wakker worden

Vicieuze cirkels en conditionering

Slaap is heel sterk te beïnvloeden door gewenning of gewoontevorming. Dit heet conditionering. Wanneer je bijvoorbeeld 3 nachten achter elkaar een kopje thee drinkt op een bepaald tijdstip is de kans aanwezig dat je de vierde nacht vanzelf weer op dat tijdstip wakker wordt. Het is dan al een gewoonte aan het worden. Ook regelmatig op de klok kijken in de nacht kan de slaap verstoren. De gedachten springen dan op ‘aan’ en er kunnen vragen naar voren komen zoals; “hoe lang heb ik nog? Lig ik al zo lang wakker? Hoe laat gaat mijn wekker? Morgen zal ik wel weer moe zijn overdag en als ik maar weer snel in slaap val” enz. Dat geeft vaak spanningen en schept verwachtingen. Uiteindelijk geeft dat niet de benodigde rust en ontspanning om weer makkelijk in slaap te kunnen vallen.

Een vicieuze cirkel is dus snel gemaakt. Een paar nachten niet goed slapen en we denken al snel ‘als ik dan deze nacht maar kan slapen’

De slaaptherapeut kan helpen om de cirkel te doorbreken en terug te keren tot gewenst en gezond slaapgedrag met daarnaast minder fysieke of mentale problemen.

Training

De training richt zich op het inzichtelijk maken van het eigen slaappatroon en een gezond slaappatroon en hoe dit te beïnvloeden. Er wordt informatie gegeven over hoe de hersenen werken (slaapfysiologie). Naast de slaapadviezen wordt er praktisch geoefend gericht op ontspanning en de ademhaling. Er worden veel verschillende oefeningen aangeboden waardoor er altijd iets bij zit wat voor jou werkt. Met behulp van mindfulnessoefeningen kunnen gedachtegangen die slaap verstorend werken doorbroken worden.

Informatie en aanmelden

De training bestaat uit 6 bijeenkomsten van een uur.

De eerste 4 bijeenkomsten vinden wekelijks plaats, de 5e bijeenkomst na een maand en de zesde bijeenkomst na twee maanden.

Na aanmelding via ons email adres wordt er een intakeformulier opgestuurd. Onderdeel van de training is een boek over slaaptherapie en een MP3 bestand met de geleerde ontspanningsoefeningen.

Tijdens de cursus mag een eigen hoofdkussen en een fleecedeken worden meegenomen. Trek comfortabele en warme kleding aan.

Kosten

6 bijeenkomsten a € 75,00 per les van een uur inclusief hand-out en mp3 bestanden. De hand-out is op maat gemaakt, dwz op je eigen slaapprobleem gerichte informatie en oefeningen.


Voor meer informatie graag contact opnemen met Neeltje Swarte of Jolanda Zoet