Optimale zorg voor zwangere vrouwen

Als je zwanger bent, kun je iedere dinsdagavond bij Neeltje Swarte terecht voor actieve zwangerschapsgym onder haar deskundige begeleiding om bekken- en rugklachten te voorkomen, je conditie te behouden, (bekkenbodem)spieren te oefenen en om alles te leren over een goede houding. Ook wordt er informatie gegeven over de bevalling en hoe je je hier op kunt voorbereiden. Het volgen van de cursus kan al vanaf het begin van je zwangerschap. Vanaf ongeveer zes weken na de bevalling kun je nagym doen om goed te herstellen.

Eens per tien weken wordt er door ZwangerFit en de verloskundigenpraktijk Kaag en Braassem een informatieavond gegeven voor zwangere vrouwen en hun partner. Daarin wordt alles verteld over de zwangerschap, de bevalling en over het herstel na de bevalling..

Iedere dinsdagavond het hele jaar door om 19.00u wordt ZwangerFit zwangerschapsgym gegeven en om 20.15u de Fit mama (na)gym, allebei in groepsverband. Je kunt instromen wanneer je het zelf een goed moment vindt om te starten.

Locatie: Brede school Kaskade, Schoolplein 1, 2371 EK Roelofarendsveen.

Geef je op via zwangerfitroelofarendsveen@gmail.com of bel Neeltje Swarte 06-19194477, je krijgt dan een intakeformulier toegestuurd en mag een gratis proefles meedoen.  

De kosten daarna zijn 40 euro per maand en je kunt bij de zorgverzekeraar informeren of er een bedrag wordt vergoed.

Indien de bekkenklachten of andere klachten tijdens de zwangerschap hevig zijn kun je ook altijd individueel een afspraak maken in de praktijk.  

Meer informatie

Tijdens de zwangerschapslessen komt aan bod:

  • Beknopte informatie over de zwangerschap en de bevalling
  • Het opvangen van weeën door middel van ontspanning en de ademhaling
  • Conditietraining door bewegen op muziek
  • Stabilisatie van bekken en romp
  • Versterken en activeren van belangrijke spiergroepen met de dynaband en de balansbal
  • Algehele ontspanning en ontspanning van spieren in de bekkenregio. Ademhalingsoefeningen
  • Leren voelen en gebruiken van de bekkenbodemspieren
  • ADL houdingen en bewegingen worden doorgenomen zoals bukken en tillen, zittende werkhouding en staan/lopen

Na de bevalling:

  • Informatie over het herstel van bekken en bekkenbodemspieren
  • Conditie opbouw d.m.v. bewegen op muziek
  • Oefeningen gericht op spieropbouw en stabilisatie bekken en wervelkolom
  • Nieuwe balans vinden in het dagelijks leven zowel fysiek als mentaal
  • ADL houdingen doornemen o.a. gericht op verzorging van het kindje